LA COMÈDIA DE LLUTXENT I GARIBALDINS AL SEGLE XIX
A finals del segle XVIII, concretament l´any 1759 el fra Tomàs Orrios de la Torre, escrigué una obra teatral d´estil barroc. Aquesta, pretenia reflexar un fet místic de la població de Llutxent. La peça teatral, anomenada la “Comèdia” consta de tres actes:
“La conquista de Valencia y el Milagro de Luchente”. Fou, aleshores, quan començà a representar-se la “comèdia” el dia de sant Doménec i, representa la disputa de la vila de Llutxent entre l´exèrcit àrab i les tropes cristianes i, endemés, la traïció de Zeit Buzeit (rei de València) a Zelima.
Fou a la meitat del segle XIX quan la popularitat de Giuseppe Garibaldi i els seus ideals, calen en la gent d´arreu del món i, a Llutxent, sorgeix una filà anomenada així, molt possiblement, pels ideals revolucionaris i republicans que defensà Garibaldi en la unificació d´Itàlia. En aquells temps, és ben segur que, la lluita i el coratge de Garibaldi calaren en la societat i, per a representar la festa de Moros i Cristians la gent faria seu el nom de Garibaldi per designar una cataifa i representar la batalla entre dos cultures (la cristiana i la islàmica).
Sens dubte, els Garibaldins de finals del segle XIX i principis del XX usaven un vestit inspirat amb l´estil piamontés. La vestimenta estava formada per: una samarreta o brusa amb fils enllaçats de dreta a esquerra, una capa blanca, pantalons, botes negres i una boina amb borla blanca. A més a més, està documentat que, a finals del segle XIX, a Llutxent vingué un nombrós grup de bandes per a l´entrda de les tropes i després pernoctaren en cases dels veïns de la localitat.